10 juli 2008

Blandade karameller

blir det medan det nymålade bordet torkar. Tjejen med bloggen handplockat slängde utmaningen att visa något med patina och det är nog min gamla dörr som står på terassen som jag tänker på först....och mina prydnadstalldrikar som jag har fått av min kära granne. Hur gamla de är, vet jag inte, men jag tycker de är så vackra även om de är lite hackiga och skråmiga!Som sagt så blir det lite blandat idag. Min man har jobbat på därute, med att få det snyggare runt huset. Under terassen har det varit öppet och huset har en hög murad grund som står på ett berg. Mellanrummet mellan marken och terassen är nu igenspikat och gråmålat. Det ser genast städigare ut. Du kan jämföra med bilden från byggtiden (finns i högra spalten)
Räcket kan vi inte måla ännu, det måste bli till nästa sommar. Det sägs att man inte genast ska måla på tryckimpregnerat., utan vänta några år. Vi får väl ge oss till tåls.

Vi hade velat ha ett korsverk på räcket, men det gick inte igenom för reglerna säger att det måste vara spjälor med minst 10cm mellanrum om fallet är mer än 40 cm. Tråkigt men så är det, även om vi inte har småbarn. Istället ska det komma korsverk i gluggarna ovanför späjlorna. En vacker dag, när vi hinner, vill säga.

Så till något helt annat: katten. Hon har, under regniga dagar gjort det till något av en sport att sova i konstiga ställningar. Det här är den senaste krumeluren


Jag vet inte, men själv skulle jag nog tycka att det vore obekvämt att sova med näsan i magen...

Krumeluriga helghälsningar till er! Tänk att det är fredag igen!!! Vart rinner sommaren iväg?? Vi skriver ju redan mitten av juli och sommarkänslan har knappt infunnit sig!

Hjälp.

p.s Tack till hennas för "Brilliante weblog" utmärkelsen! jag är dålig på att skicka vidare för jag kan aldrig välja, så varsågod- jag överräcker den till alla som vill ta emot!

Gott veckoslut önskar jag er alla!

14 kommentarer:

  1. Hej!
    Så fint det blev vid huset! vad duktig han har varit :) Ni har verkligen ett vackert hus!

    Så vacker patina du visar!

    Ha en bra kväll.
    Kram!!

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja oj vad ni har vackert och ännu vackrare blir det!

    Jag var tydligen lite sent ute med min bloggutmärkelse till dig, märkte nyss att du fått ta emot den redan! Men det gör din blogg Dubbelutmärkt :-)

    SvaraRadera
  3. Vi håller också på och städar undan allt byggbråte runt gården... ändalöst känns det som... Så stoor veranda ni har och så bra det blev med det gråa under! Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. men vilken vacker gammal dörr!!! och din katt vet hur man njuter av livet...den ställningen kommer jag ha 4 veckor framöver *fniss* ha en fortsatt bra vecka/ kram junhe

    SvaraRadera
  5. Hey, vilken kreativ katt!! :)

    Vacker blogg!!

    Happy Summertime ønskas!! :)

    SvaraRadera
  6. Jag har beundrat din vackra dörr förut, den har så fin patina. Tallrikarna var så charmiga. Vilken vig katt ni har! =) Hon kanske utövar yoga? Kram /Anna

    SvaraRadera
  7. Vilket jobb han har gjort, gubben, där under verandan, det blev ju så bra!

    Hör förresten att vi har brutit mot lagen lite....

    SvaraRadera
  8. Heej ja visst är tekninen underbar!Fattar inte hur det funkar helt otrolgt, världen krymper.
    Ha en riktigt bra helg
    kraaaam

    SvaraRadera
  9. Hej!1
    men så fint räcke och under räcket..
    Mannen din har fjort ett kanon jobb..
    Min man bygger en stor vedbod nu..härligt attfå iordning trädgården..

    Just nu så är han och plockar körsbär..så det blir nog körsbärs paj i dag..mums..
    ha en bra dag..
    kram anna

    SvaraRadera
  10. Ni är ju så duktiga på att fixa!
    Lilla kissen såg ut att njuta ordentligt:_)

    Kram från Singapore

    SvaraRadera
  11. Vilken go-misse! Ditt hus är bar så vackert och vilken veranda! Jag älskar den bilden med gamla dörren och postlådan, så läckert och vackert gammalt porslin med... ha en skön helg! Mari.

    SvaraRadera
  12. Fint värre blev det! Snyggt rent ut sagt! Måste kännas skönt att få avluta endel saker med huset. Och kanske få känna att det är snart i hamn. Men det är man ieförsig aldrig när man har ett hus....
    Ja katter de kan allt ligga i dess mest konstiga ställningar. Regnet öser ner ute så då kommer gammelkatten Bruce in och ligger nu och väntar på sängen. Jag är sjuk så jag ska väl krypa ner och få höra på spinneriet så fort jag lägger mig ner kan jag tro!
    må gott kära du som gör min dag till en bättre dag när jag har varit inne hos dig och fått massor med inspiration!

    //Cissi

    SvaraRadera
  13. Näkymiä ihastelemassa; terassi hyvässä vauhdissa, ihanaa patinaa, ja mikä kissulainen!

    Hyvää viikonloppua!

    SvaraRadera
  14. Så fint ni har det kring huset (även om du skriver att ni saknar trädgård). Härligt med terass.
    Så fin dörr!
    Ha en skön helg!
    (var det marknadsdags för dig oxå? Här är jag rädd att det regnar bort..)

    SvaraRadera