19 mars 2008

Pest och bäst

Jag har blivit utmanad av tisdmästarinnan att berätta vad som är pest och vad som är bäst i vårt hem. Jag brukar inte anta utmaningar, av principskäl, men nu kan jag göra ett undantag, bara för att förklara vad vi egentligen håller på med i köket (se förra inlägget)


Pest hos oss, är det att trots att vi försökte torka vår pärlpanel innan köket byggdes så har våra självbyggda köksluckor (bara 2 av dem) vridit sig så illa att vi antingen måste få den vridna tillbaka, eller ersätta dem med nya. Kolla bara...

Det var en fuktig höst och vi hade bråttom att få klart. Så kan det gå.. Nu får vi nöja oss med öppna hyllplan en tid framöver. Men det är helt okej, ögat vänjer sig. Det kräver lite ordning och reda bara och snygga burkar och byttor.


Bäst då? Det blev ett svårt val, jag är så glad över många olika saker vi har. Matbordet, vårt sovrum, det stora badrummet....Ja, men valet blir nog glasverandan och den vackra kaminen som vi kallar "Gamla Frun" Hon är kanske inte världens effektivaste, men nog så vacker att se på.





25 kommentarer:

  1. vad kul att få se! Hmm, de verkar allt ha en egen liten vilja de där luckorna :-)
    (det hade jag också kunnat visa förresten, våra är HEMSKA! fast inte självbyggda ens en gång.)
    Jag är alldeles förtjust i er veranda... ja, det mesta i ert hus egentligen.
    Kram och glad påsk!!

    SvaraRadera
  2. Hmm, mina köksproblem känns genast mer ok... Kaminen däremot var ju helt underbar!! Förstår att du gillar den!

    SvaraRadera
  3. jag förstår att det känns pest med skåpluckorna, men vilken tur att du har en händig man i huset :)
    allt det övriga är ju bara så fint...

    SvaraRadera
  4. Oijoi, miten oville kävi. Symppaan!

    Ihanaa ja tunnelmallista Pääsiäisen aikaa tulin toivottelemaan, ystävä kallis!

    SvaraRadera
  5. Vilken busig kökslucka ni har, inte kul förstås!
    Älskar din glasveranda.
    GLAD PÅSK /madelene

    SvaraRadera
  6. Kul att se bäst och sämst hos dej, fast jag tycker ändå att du har så fint, och luckorna är ju fina i sej, men jag förstår ivern att få klart - så känner jag ju nu!:)

    En underbar glasverande!! Oj, så fin den är och gamla frun ska vi inte tala om, kan tro att hon värmer också!!

    Ha en riktigt skön påsk!

    Kram

    Lisa

    SvaraRadera
  7. Oj så tråkigt om du blivit sjuk...hoppas du kryar på dig snart!!
    Jag tycker allt är bäst hos dig, men förstår ang köksluckorna..

    SvaraRadera
  8. Ojdå, vilka luckor! Inte kul att ha dem sådär!
    Kaminen var ju fin, och jag är så förtjust i er glasveranda! :-)

    Önskar dig en riktigt skön påsk!

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Vad trist med luckorna... :(
    Jättefina bäst-bilder! "Gamla frun" är helt underbar! Vill ha!! :)

    SvaraRadera
  10. Herranen aika miten ihana koti teillä on! Pitääkin tutustus blogiisi ihan ajan kanssa.

    SvaraRadera
  11. Jag förstår att du gillar glasverandan er, den ser verkligt mysig ut!
    Hoppas du kryar på dig snabbt nu!

    SvaraRadera
  12. Glad Påsk min vän!

    Kram
    Dorthe

    SvaraRadera
  13. Tråkigt med köksluckorna när man lagt ner rejält med jobb på dem.
    Verandan är helt igenom underbar, skulle gärna ha en sån...
    Kaminer, visst är de härliga- både som smycke och för värmens skull.
    Ha nu en trevlig påsk med mycket godis och förhoppningsvis mycket sol.Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  14. Minä vielä. Pikaista toipumista sinne! Tämä kevään odottaminen on raivostuttavaa ja turhauttavaa, lunta pukkaa ja pöpöt jyllää. Toivottavasti muutaman viikon päästä saisimme jo vähän lisää aurinkoenergiaa. Voimia, ystävä!

    SvaraRadera
  15. Hoppas ni får köksluckorna fixade så småningom! Inte roligt att råka ut för sånt när man lagt ner tid och arbete på dem. Annars är de jättefina! Och glasverandan är hur härlig som helst! :)

    SvaraRadera
  16. Tack för karamellen! Hoppas det går att vrida luckorna rakt igen, hur skulle det vara att sätta tyngd på dem och låta dem ligga så en tid. Eller spänna fast dem med skruvtvingar i någtot bra underlag. Men det kan hända att de borde vara fuktiga för att det skall gå. Värt ett försök i alla fall. Glad påsk!

    SvaraRadera
  17. Äsch, det var jag som var anonym, det var inte alls meningen!
    H Maj

    SvaraRadera
  18. Aj då.....attans vad trist att det blivit så med era skåp. Du får visa vem det är som bestämmer!!*fniss*

    Kaminen och din veranda!!! så vackert så!!!

    Glad Påsk!
    Kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  19. Ja oj vilken vacker glasveranda! Och kaminen är ju underbar! Den här utmaningen är ju riktigt rolig! Annars får man bara se allas "Bäst".

    Glad PÅsk!

    SvaraRadera
  20. Verandan och "Gamla frun" är ju helt underbara! Jag kan förstå att det är en härlig plats att sitta på!! Ha en skön skärtorsdagskväll!
    Kram fr C

    SvaraRadera
  21. Jisses, vad luckorna vred sig! Trots vridningen så ser dom fantastiskt fina ut. Kan man inte skrämma luckorna tillbaka till ursprungsskicket? ;)

    Måste vara härligt att sitta på glasverandan, sippa på något gott och bläddra i favoritlektyren.Förstår att det blev ditt "Bästa-val".

    Ha en Glad Påsk! Moi, moi!
    Peter :)

    SvaraRadera
  22. ALLT är ju BÄST i ditt hem! Så vackert och smakfullt! Glad Påsk önskar jag dig! Mari.

    SvaraRadera
  23. Hauskaa Pääsiäistä! Här snöar det för fullt...

    Haleja Anne

    SvaraRadera
  24. Intressant att se vad som blev valt som bäst och pest!

    SvaraRadera